Fiksu kysyy aina

Vanha puhelimeni hajosi täysin, joten oli aika ostaa uusi. Samalla piti päivittää liittymä, sillä vanha ei ollut sovelias uuden puhelimen kanssa. Vanha liittymäni oli aivan p… todella huono. Olin itse mokannut vajaat pari vuotta sitten. Olin silloin omaa huolimattomuuttani hyväksynyt kytkykaupan, jossa puhelimen mukana tuli liittymä kahdeksi vuodeksi. Myyjä ei kytkystä tuolloin maininnut, mutta viime kädessä sain syyttää itseäni, sillä en kiinnittänyt huomiota niihin viesteihin, joita operaattori minulle lähetti. Jos olisin lukenut kirjeet kunnolla, olisin voinut perua koko homman. Mutta en jaksanut keskittyä, ja niinpä sitten jouduin jumiin ko. liittymän sekä operaattorin kanssa. Olen yrittänyt päästä liittymästä eroon soittamalla asiakaspalveluun, valittamalla kiukkuisesti ja neuvottelemalla kauniisti – ilman tulosta. Olin jo vannonut, että kun sopimuskausi loppuu, en enää ikinä palaa kyseisen operaattorin asiakkaaksi.

Vaan kuinkas sitten kävikään. Nyt uutta puhelinta ostaessa aloin kysellä myyjältä eri vaihtoehtoja uudeksi liittymätyypiksi. Myyjä tsekkasi nopeasti millaisia puhelinlaskuni ovat viime aikona olleet, näki sieltä miten puhelinta yleensä käytän ja tarjosi sitten  liittymää, joka tuli selvästi edullisemmaksi kuin nykyinen, vaikka palvelutaso oli korkeampi. Kysyin mitä muuta olisi tarjolla ja samantien sain entistä paremman tarjouksen. Edellisestä kerrasta viisastuneena tarkistin kaikki minulle olennaiset yksityiskohdat, ja tarjous tuntui erittäin kohtuulliselta. Nyt saan kiinteällä hinnalla keskimäärin reilun tunnin puheaikaa sekä 10 tekstaria päivässä, sekä rajattoman nettisurffauksen maksiminopeudella. Tämä kaikki maksaa suunnilleen saman minkä edellinen palikkaliittymäkin, paitsi että tästä pääsen eroon välittömästi, jos haluan. Samalla vanha liittymäni lakkautettiin, joten sekin päänsärky häipyi. Ainoa mikä ei häipynyt, oli tunne siitä että olen ollut pitkään ihan pösilö, kun en ollut hoitanut hommaa aiemmin.

Mitä tästä opimme? Aina kannattaa kysyä. Olisin luultavasti saanut paremman sopimuksen jo vuosi sitten, jos vain olisin mennyt operaattorin liikkeeseen ja selvittänyt asiaa siinä vaiheessa, kun tajusin ettei liittymä ole minulle edullisin mahdollinen. Sen sijaan että märehdin asiaa kotona, olisi kannattanut olla itse aktiivinen. Todennäköisesti olisin säästänyt vuoden aikana monta euroa, enkä olisi joutunut stressaamaan typerää liittymää näin pitkään. Nykyinen liittymäni on tällä tarjouksella voimassa vuoden. Mutta kuten myyjä avoimesti sanoi, vuoden päästä kannattaa tulla liikkeeseen uudelleen, ja kysellä millaisia tarjouksia on sillä hetkellä voimassa. Erittäin todennäköisesti saan samat edut myös seuraavaksi vuodeksi, jos vain näen itse sen vaivan, että selvitän mitä on tarjolla.

Aina kannattaa kysyä -strategiaa kannattaa noudattaa myös muiden palveluntarjoajien suhteen. Monet niistä ovat valmiita neuvottelemaan paremmista eduista, etenkin jos alalla on kilpailua. Älä murehdi kotona kuten minä tein, vaan marssi liikkeeseen ja vaadi parempaa palvelua.


One Comment on “Fiksu kysyy aina”

  1. […] aiemmin, kuinka olin saanut hyvän diilin uuteen puhelimeen. Viimeaikaisten tapahtumien valossa en ole enää niin varma. Kertokaapa minulle, miten on […]


Jätä kommentti